Екзамени на бакалавра: в МОН готуються змінити правила

Профільне відомство готується поступово ввести єдиний державний кваліфікаційний екзамен, за допомогою якого студент може отримати диплом бакалавру. Відповідний проект постановлення вже направлений у освітній комітет парламенту для обговорення та внесення необхідних правок. Готується публічне обговорення даного документу.

Влада також планує розширити список спеціальностей, на які буде розповсюджуватися цей єдиний кваліфікаційний екзамен. Ініціатором розширення спеціальностей виступає саме Міністерство освіти.

Іншими словами, МОН готує єдиний інструмент, за допомогою якого випускник буде підтверджувати отриманні за роки навчання знання. Тільки здавши цей єдиний державний кваліфікаційний екзамен, випускник отримає відповідний диплом. Якщо документ пройде обговорення і буде направлений до Верховної Ради на голосування, то єдиний екзамен на бакалавра буде запроваджено для наступних спеціальностей:

  • залізничний транспорт,
  • автомобільний транспорт,
  • атомна енергетика,
  • кібербезпека,
  • річний та морський транспорт,
  • технології медичної діагностики та лікування,
  • медсестринство,
  • громадянська безпека,
  • правоохоронна діяльність,
  • державна безпека,
  • пожежна безпека,
  • безпека державного кордону,
  • військове управління,
  • військова техніка та озброєння,
  • забезпечення військ.

Між тим, на рівні держави планується ввести також і єдиний державний кваліфікаційний екзамен для отримання диплому магістра. Це буде запроваджено для наступних спеціальностей:

  • ветеринарна медицина та гігієна,
  • право,
  • міжнародне право,
  • публічне управління,
  • адміністрування,
  • авіаційний транспорт,
  • стоматологія,
  • медицина,
  • санітарна експертиза,
  • медична психологія,
  • фізична терапія,
  • фармація,
  • педіатрія,
  • транспортні технології,
  • ерготерапія.

Що про це кажуть самі чиновники профільного відомства? В Міністерстві вважають, що запровадження єдиного кваліфікаційного екзамену стане універсальним інструментом, який буде визначати рівень знань та їх якість, отриманих студентом на конкретній спеціальності після навчання у виші.

В МОНі запевняють, що зміни будуть втілюватися поступово і почнуться вони з найбільш суспільно важливих спеціальностей, які потребують відповідних високих знань та навичок випускників вишів.

На разі студенти отримують дипломи бакалавра/магістра за класичною схемою. Протягом всього часу навчання здаються екзамени та заліки по відповідним дисциплінам, які викладалися протягом певного семестру. В останній семестр навчання студент пише дипломну роботу і захищає її перед спеціальною комісією.

Саме по екзаменаційній роботі комісія визначає, чи може студент отримати диплом по відповідній спеціальності. Але, як показує практика, такий рівень оцінки отриманих студентом знань не проходить перевірку на міцність. Сьогодні багато студентів йде отримати вищу освіту не за покликом, а за необхідністю. Дипломні роботи, навіть якщо пишуться самі, часто взагалі не відображують рівень знань студента.

Ця практика діє в Україні вже більше 20-ти років. Те, що зміни в тестуванні знань майбутніх бакалаврів та магістрів необхідні, розуміють як викладачі вишів, так і чиновники з Міністерства освіти. Тому, наразі вноситься ось така пропозиція щодо єдиного кваліфікаційного екзамену.

Але треба розробити таку модель тестування, яка б мінімізувала ризики та корупційні складові. В сучасних реаліях отримання вищої освіти це чи не найперші вимоги.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *